Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Tabor towarowy: Flota lokomotyw wymaga odmłodzenia

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Data publikacji:
01-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
01-04-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Tabor towarowy: Flota lokomotyw wymaga odmłodzenia
fot. Zdjęcie ilustracyjne
Poole taborowe oraz unijne programy wsparcia przyczyniają się do poprawy dostępności nowych lokomotyw elektrycznych. Relatywna atrakcyjność takiej decyzji w stosunku do zakupu pojazdów używanych jest więc coraz większa – tym bardziej że względnie nowoczesnych elektrowozów na rynku wtórnym jest coraz mniej. Problemem pozostaje natomiast przepustowość sieci – uznali uczestnicy debaty podczas Kongresu Kolei Dużych Prędkości.

Prezes zarządu Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych Wojciech Jurkiewicz zastanawiał się, czy zakupy używanego taboru mają jeszcze sens. Za główny problem uznał jego niską dostępność. – Nawet gdybyśmy chcieli sprowadzać dziś używany tabor, to tego atrakcyjnego zwyczajnie już nie ma – postawił diagnozę. Z drugiej strony, jak przypomniał, zakup nowych lokomotyw to inwestycja w dużej skali, przewidziana na co najmniej 30 lat. – Lokomotywa 15-letnia nie jest jeszcze stara, ma przed sobą długi okres życia – podkreślił. Jeśli zatem przewoźnikowi mimo niełatwej sytuacji rynkowej uda się znaleźć pojazdy w dobrym stanie technicznym, gra może być warta świeczki.

Siemens Mobility: Jeśli nie zakup, to może wynajem?

Zalety korzystania z fabrycznie nowych pojazdów zachwalał kierownik ds. sprzedaży lokomotyw Siemens Mobility Jerzy Frejgandt. – Nowa lokomotywa to oszczędność na cyklu życia. Taki pojazd się nie psuje, długo nie trzeba go też modernizować – podkreślił. Jak dodał, lokomotywy w Polsce dziś są bardzo stare (średni wiek elektrowozów wynosi dziś 40-50 lat, a lokomotywy spalinowe są jeszcze starsze).

Zakup nowej lokomotywy nie jest jednak jedyną możliwą drogą jej pozyskania. Na polskim rynku działa bowiem coraz więcej pooli taborowych. – To nowy model rynku, podobny do tego znanego z Zachodu. Spółki wynajmujące lokomotywy innym podmiotom nie są obciążone pracą przewozową, podpisują za to umowy serwisowe. Rośnie więc liczba firm starających się o dotacje z CUPT – stwierdził Frejdgant.

Spółki takie są dla Siemens Mobility ważnymi klientami. – W ubiegłym roku podpisaliśmy dużą umowę ramową z Cargounit na maksymalnie 100 lokomotyw – przypomniał przedstawiciel producenta. Jak przekonywał, Vectron – ze względu na dużą moc i modułową konstrukcję ułatwiającą modernizacje – jest lokomotywą bardzo dobrze dopasowaną do potrzeb przewozów intermodalnych. – Choć jest na rynku od 2010 r., wciąż konkuruje z nowszymi generacjami pojazdów – zwrócił uwagę.

OnTrain: Nowe lokomotywy to niższy koszt całościowy

Punkt widzenia poolu taborowego przedstawiał podczas debaty prezes zarządu OnTrain Piotr Ignasiak. – Wchodzimy na rynek wynajmu taboru kolejowego z dużą flotą nowoczesnych lokomotyw. Zamówiliśmy 40 elektrowozów Traxx 3 produkcji Alstomu z opcją na kolejnych 20 oraz 10 jednosystemowych Dragonów z Newagu ze spalinowym modułem dojazdowym z opcją na kolejnych 10 – przypomniał.

OnTrain zamierza koncentrować się mocno na klientach intermodalnych. Zdaniem prezesa dynamika wzrostu intermodalu będzie coraz większa, a intermodalizacja przewozów będzie postępować. – Przewozy węgla spadają drastycznie, ale rynek radzi sobie nieźle. Punktualność jednej z firm intermodalnych wyniosła w lutym 92%. To imponujący wynik – ocenił, zaznaczając, że tylko taki poziom terminowości pozwoli osiągnąć rentowność i pozyskać nowych klientów dla intermodalu.

– Aplikujemy w konkursie CUPT o kilka dodatkowych lokomotyw. W razie potrzeby możemy wynajmować je też do innych rodzajów przewozów. Przewoźnicy dążą do przewozów door-to-door w jak najdłuższych, również międzynarodowych relacjach – a lokomotywy wielosystemowe dają im na takich trasach przewagę. Nowoczesny tabor wygrywa w kategorii całościowych kosztów utrzymania – ocenił Ignasiak. Czynników skłaniających przewoźników do poszukiwania nowych lokomotyw jest jego zdaniem więcej: należą do nich problemy ze znalezieniem maszynistów, których można zachęcić np. lepszymi warunkami pracy w nowych pojazdach, a także lepsze wskaźniki dostępności (szczególnie ważne dla podmiotów obsługujących transporty wojskowe).

Najbardziej brakuje przepustowości

W ocenie przedstawiciela Siemensa wsparcie unijne na zakup taboru intermodalnego jest ważne, ale raczej nie można uznać go za wystarczające. – Kwota na lokomotywy mogłaby być większa – zasygnalizował. Do podobnych wniosków doszła w swojej wypowiedzi podczas debaty wicedyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych. – Produkujemy ok. 350 lokomotyw rocznie, więc jesteśmy gotowi, by zaspokoić każde zapotrzebowanie – podsumował Frejdgant.

Szef ZNPK przypomniał, że na atrakcyjność przewozów towarowych wpływa nie tylko tabor. – Przewozy towarowe w planach modernizacyjnych sprzed 10-15 lat nie były postrzegane jako perspektywiczna dziedzina działalności kolei. Likwidowano więc stacje, tory odstawcze i mijanki, ograniczając możliwość wyprzedzania pociągów. Dziś nam się to odbija – i będziemy się z tym mierzyć jeszcze przez jakiś czas, a problem może narastać – zdiagnozował.

Choć każdy rynek rządzi się zasadami cyklu koniunkturalnego, w przypadku kolejowych przewozów towarowych problem ma głębszy charakter. – Wprawdzie statystyki za styczeń tego nie potwierdzają (praca przewozowa spadła rok do roku tylko o 1%), ale w stosunku do wcześniejszych lat spadek jest wyraźny. Jest mniej ładunków, zwłaszcza węgla, zboża i produktów rolnych, a także kruszyw i materiałów budowlanych. Przede wszystkim jednak brakuje miejsca na manewrowanie, zestawianie składów czy podstawianie ich pod załadunek. O związanych z tym problemach mówią wszyscy przewoźnicy. To grzech zaniechania, który zaczyna nas dotykać – i będzie dotykał coraz bardziej – ubolewał Jurkiewicz. Prędkość handlowa (zwłaszcza w porannych i popołudniowych godzinach szczytu w aglomeracjach) zmniejsza się w miarę wzrostu ruchu na sieci. Nadzieję dają jednak nowe inwestycje w rozbudowę i modernizację linii oraz związane z nimi usprawnianie zarządzania ruchem.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Koleje Mazowieckie: Umowa na 14 nowych Flirtów

Tabor i technika

Koleje Mazowieckie: Umowa na 14 nowych Flirtów

Roman Czubiński 31 marca 2025

FPS: Spodziewamy się kolejnych zamówień z rynku krajowego

Tabor i technika

Hitachi: Unowocześniajmy tradycję podróżowania koleją

Tabor i technika

Szustak: Polską KDP powinny zbudować polskie firmy

Biznes

Ruszył I Kongres Kolei Dużych Prędkości

Infrastruktura

Ruszył I Kongres Kolei Dużych Prędkości

Jakub Rösler 17 marca 2025

Zobacz również:

Koleje Mazowieckie: Umowa na 14 nowych Flirtów

Tabor i technika

Koleje Mazowieckie: Umowa na 14 nowych Flirtów

Roman Czubiński 31 marca 2025

FPS: Spodziewamy się kolejnych zamówień z rynku krajowego

Tabor i technika

Hitachi: Unowocześniajmy tradycję podróżowania koleją

Tabor i technika

Szustak: Polską KDP powinny zbudować polskie firmy

Biznes

Ruszył I Kongres Kolei Dużych Prędkości

Infrastruktura

Ruszył I Kongres Kolei Dużych Prędkości

Jakub Rösler 17 marca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5